Menu

Gratis EAN fakturering

Du kan ganske gratis sende EAN fakturaer fra Dynaccount. Hvis du i dag handler eller sælger ydelser til det offentlige, er det et krav at de modtager alle fakturaer elektronisk via NemHandel. I Dynaccount regnskabsprogram skal du bare indtaste modtagerens EAN nummer og fakturaen bliver automatisk sendt til modtageren, når du sender fakturaen og vælger at sende til et EAN nummer.

De digitale og elektroniske fakturaer er en XML fil/stream og går under forskellige navne og formater som OIOUBL, OIOXML, elektronisk faktura, GLN og EAN, som er den mest kendte.

OIOXML er et forældet format, hvor den aktuelle nu hedder OIOUBL, og det er den som Dynaccount benytter. EAN/GLN er et unikt modtager nummer hvor fakturaen skal sendes til, som f.eks. en offentlig instans eller anden virksomhed, der er registreret i NemHandel registeret.

Dynaccount benytter ikke en underleverandør til at sende fakturaer via NemHandel, og kan derfor spare yderligere omkostninger, og du kan gratis sende et ubegrænset antal fakturaer. Hvis du under abonnementsstyringen har indtastet et EAN nummer på kunden, sendes faktura automatisk dertil, når en ny abonnementsperiode faktureres.

Send EAN faktura gratis på under 2 minutter

For at sende en EAN faktura i Dynaccount, skal du oprette en faktura fra faktureringsmodulet under "Debitor > Faktura" på samme måde som du ellers ville have oprettet en almindelig PDF faktura. Det som adskiller den almindelige faktura fra en elektronisk EAN faktura, er at den almindelige faktura er et display format, som udelukkende er praktisk for mennesker at læse, hvor imod en EAN faktura er et standardiseret data format, som andre systemer let kan læse og kategorisere indholdet af.

PDF fakturaen sendes via e-mail eller udskrives på en printer, men en EAN faktura bliver sendt over NemHandel netværket, og det bliver sendt direkte til modtagerens EAN nummer og ender direkte i modtagerens økonomisystem - klar til godkendelse. Modtageren kan også opsætte nogle valideringer, der gør at fakturaen kan blive afvist - i tilfælde af den ikke opfylder kravene. Hvis en faktura bliver afsendt, men ikke modtaget af modtageren, skal du kontakte modtageren for at høre hvilke krav, der ikke bliver opfyldt.

Efter du har oprettet og bogført en faktura, kan den sendes som EAN faktura, ved at du under faktura afsendelsen vælger at sende som EAN faktura.

Dynaccount regnskabsprogram kan både sende fakturaer og kreditnotaer i OIOXML. Hvis du opretter en faktura med negativ total beløb, eller du krediterer en faktura, vil den blive sendt som kreditnota.

Krav om EAN fakturering til det offentlige

Det er blevet vedtaget ved lov af folketinget at fra og med 1. februar 2005 skal alle offentlige instanser modtage fakturaer via EAN faktura og NemHandel, for at effektivisere det offentlige systems infrastruktur.

Så for at du kan handle med det offentlige, er det et krav, at du fakturerer og sender EAN fakturaer.

Hvis du ikke benytter et regnskabsprogram, som kan sende EAN fakturaer, så kan du sende den via en fakturablanket på virk.dk