Send EAN faktura (e-faktura) gratis

Med den ny bogføringslov af 24. maj 2022 er det et krav, dit regnskabsprogram både kan afsende og modtage EAN fakturaer.

Du kan ganske gratis og ubegrænset sende EAN faktura, også kaldet e-faktura, fra Dynaccount via Nemhandel, der er under Erhvervsstyrelsen. Afsendelsesmetoden af e-fakturaen er direkte implementeret i arbejdsgangen i Dynaccount regnskabsprogram. Du både bogfører og afsender faktura i samme flow med få klik, og du ser øjeblikkeligt om den elektroniske faktura er modtaget af modtageren.

Dynaccount benytter ikke en underleverandør til at afsende EAN fakturaer, så du kan sende et ubegrænset antal fakturaer helt gratis og uden ekstra omkostninger. Hvis du under abonnementsstyringen har indtastet et EAN nummer på kunden, sendes faktura automatisk dertil, når en ny abonnementsperiode faktureres.

Send med ét klik

En EAN faktura og PDF faktura oprettes på samme måde i Dynaccount. Det er under afsendelse, du skal vælge "EAN" i stedet for "PDF", for at sende EAN faktura eller kreditnota via Nemhandel netværket.

Når den er markeret som sendt, er det samtidig en bekræftelse på, den er modtaget af modtageren. Du skal dog være opmærksom på, at modtageren kan gøre brug af valideringsfiltre, som filtrerer fakturaer fra, der ikke møder kravene. Så vær opmærksom på om modtageren, stiller særlige krav til EAN fakturering. Hvis fakturaen af en grund er filtreret fra, vil den stadig stå som modtaget.

Modtag EAN faktura

I Dynaccount er det også muligt at modtage EAN fakturaer. Det eneste det kræver er, at du er oprettet i NHR. Når du modtager en EAN faktura vil den automatisk komme ind i "Bilagsmappen".

Hvad er en EAN faktura?

En EAN faktura (e-faktura) er en elektronisk faktura med struktureret data (XML), der valideres efter OIOUBL formatet. Fakturaen sendes via det sikre Nemhandel netværk, hvor både afsender og modtager er verificerede.

De digitale og elektroniske fakturaer er en XML fil/stream og går under forskellige navne og formater som OIOUBL, OIOXML, elektronisk faktura, e-faktura, GLN og EAN, som er den mest kendte.

OIOXML er et forældet format, hvor den aktuelle hedder OIOUBL, og det er den Dynaccount benytter. EAN/GLN er et unikt 13-cifret nummer, hvor fakturaen skal sendes til, som f.eks. en offentlig instans eller virksomhed, der er registreret i Nemhandel registeret.

Du kan også sende EAN fakturaer til et CVR nr., hvis det er oprettet i NHR (NemHandelsRegisteret).

Det strukturerede XML dataformat, gør det let for systemer at læse, i modsætning til en PDF faktura, der er et display format, der er læselig for mennesker.

En PDF faktura sendes via e-mail, og en EAN faktura sendes via Nemhandel netværket, og den sendes direkte fra Dynaccount til modtagerens regnskabsprogram klar til godkendelse.

Nichefabrikken
Mette Kaae
Overskueligt og letforståeligt. CRM delen har reddet mig for mange spildtimer i administrationen. Dejligt med et system der sparer mig tid, som jeg kan bruge til at udvikle mig virksomhed.